Wiem, jak to jest, kiedy w głowie rodzi się pomysł na biznes i chęci do działania, ale brak praktycznej wiedzy i pomysłu, od czego zacząć. Do tego należałoby dodać wszystkie komunikaty, które atakują Cię każdego dnia od różnych specjalistów:
- jak budować biznes,
- jak rozkręcić markę osobistą na Instagramie,
- jak nagrywać mobile video,
- jak pozycjonować stronę w Google,
- nagrywać podcast, czy nie.
Takich haseł jest o wiele więcej. Zdaję sobie sprawę, jak duży CHAOS wywołują one w Twojej głowie, jeżeli wcześniej nie miałaś do czynienia z budowaniem swojej własnej firmy. Skąd tak naprawdę masz wiedzieć, jak zacząć? Co jest najważniejsze? Czym powinnaś się zająć na samym początku?
Często rozpoczynamy budowę biznesu nie od tego, co należałoby wykonać. Myślimy „moja firma” i od razu przechodzimy do projektowania logo, czy zakładania konta na social media. Niestety (bądź stety) nie na tym polega budowa biznesu. Nawet jeżeli swój model biznesowy chcesz opierać na marce osobistej, to założenie konta na Facebooku, czy Instagramie nigdy nie powinno być Twoim pierwszym biznesowym krokiem! Twoje działania to muszą być poukładane kroki. A dlaczego? Abyś szybciej osiągnęła sukces i przede wszystkim jak najlepiej wykorzystała Twoje zasoby w postaci czasu czy finansów. Nie ma nic gorszego, niż wydać kilka — kilkadziesiąt tysięcy złotych na działania, które okazują się totalnie zbędne w biznesie, bądź które nie przynoszą żadnych rezultatów! A często właśnie są to działania, które obserwuje, kiedy mowa o social media. Brak celu, brak konkretnych planów, strategii, brak jakichkolwiek pomiarów działań oraz wielkie rozczarowanie, że biznes na Instagramie to nie magiczne Eldorado.
Może spotkałaś się z uproszczoną wersją „instrukcji prowadzenia biznesu” typu:
1) znajdź pomysł na biznes,
2) otwórz konto na social media albo załóż stronę,
3) sprzedawaj.
Niestety takie skróty myślowe, które przekazywane są młodym przedsiębiorcom, w tym właśnie kobietom, potrafią bardzo niekorzystnie wpłynąć na wyniki finansowe w firmie, a nawet ich brak. Nie bój się samego słowa STRATEGIA. Strategia to jedynie nasze plany do realizacji celów, przy optymalnym wykorzystaniu zasobów, jakie posiadamy. To odpowiedzenie sobie na pytanie: „JAK MAM WYGRAĆ WOJNĘ Z PRZECIWNIKIEM”. Właśnie po to w starożytnej Grecji narodziło się słowo strategia, które oznaczało wojsko i dowodzenie. Strategia to był plan jak dowodzić wojskami, aby wygrać wojnę i odnieść sukces.
Nie bój się planowania swojego sukcesu. Nie bój się układania strategii, by wygrać z konkurencją. Nie bój się budowania biznesu według kroków, które podejmują duże firmy. To, że tworzysz małą, lokalną firmę, otwierasz jednoosobową działalność gospodarczą, nie oznacza, że Twój biznes ma się opierać na działaniach, które są niepoukładane i zamiast pomagać, przynoszą straty i chaos w głowie.
PORZĄDKI W GŁOWIE
Czas uporządkować sobie wiedzę. O podstawowych krokach, z którymi musisz się zaznajomić, zanim jeszcze otworzysz swoją firmę, piszę również w swojej książce „Przez błędy do sukcesu — zbuduj swój kobiecy biznes”. Dlatego zachęcam Cię z całego serca do zakupu mojej książki, bo wiem, że jest ona elementarzem wchodzenia w świat biznesu.
Tutaj natomiast skupię się na krokach, bez omawiania, jak je dokładnie wykonać (tym zajmę się w kolejnych artykułach). Celem tego posta jest posegregowanie Twojej wiedzy, od jakich kroków zacząć budowę biznesu. Kolejność wymienionych przeze mnie kroków jest niesamowicie ważna. Dlaczego? Jeżeli zaczniesz budować swój biznes od prowadzenia social media, a nie zrobienia porządnej strategii, czy też weryfikacji pomysłu na biznes, może się okazać, że stracisz czas i zasoby, na coś, co nigdy nie miało prawa zadziałać.
1.WERYFIKACJA POMYSŁU NA BIZNES
Pierwsze co musisz wykonać, to skonfrontować swój pomysł na biznes z rynkiem. A dlaczego? By później nie okazało się, że Twój pomysł był idealny, ale tylko dla Ciebie. Najlepiej będzie, jak na temat Twojego pomysłu wypowiedzą się osoby, które mają być Twoimi potencjalnymi klientami. Jeżeli dadzą Ci zielone światło, że Twój produkt (czytaj produkt bądź usługa) jak najbardziej zaspokaja ich potrzeby i są oni w stanie zapłacić za niego — to znaczy tylko jedno — Twój pomysł jest trafny. Pamiętaj, że musisz rozwiązywać czyiś problem. Ludzi motywuje do zakupu: ból albo przyjemność. Rozwiązywanie czyiś problemów to albo zlikwidowanie bólu, albo dostarczenie przyjemności.
Walidacja pomysłu na biznes jest bardzo często pomijana przez przedsiębiorców. Wynikać to może z braku wiedzy, jak taką weryfikację przeprowadzić. Prócz konfrontacji z samymi odbiorcami można jeszcze przeanalizować konkurencję, dokonać analizy trendów, wypuścić wersję testową produktu, czy zapisy na listę oczekujących właśnie na dany produkt. Badanie rynku pozwoli Ci sprawdzić, czy Twój pomysł da się zamienić na dochodowy biznes. Dlatego nigdy nie omijaj tego punktu!
2.ZRÓB STRATEGIĘ BIZNESOWĄ. NAPISZ BIZNESPLAN
Jeżeli Twój pomysł na biznes okazał się strzałem w dziesiątkę i wiesz, że jest zapotrzebowanie na Twój produkt (jest na niego tak zwany POPYT), to od razu przechodzimy do STRATEGII BIZNESOWEJ. Czym jest w takim razie strategia biznesowa? To długoterminowy plan, który definiuje i określa sposoby, według których postępujesz, by zrealizować założone przez Ciebie cele. Strategia to realizacja celów przy optymalnym wykorzystaniu zasobów, które posiadasz. Strategia biznesowa to przede wszystkim strategia konkurencyjna. Celem każdego biznesu jest generowanie zysków. Zyski generujemy za pomocą sprzedaży. By natomiast sprzedawać, należy się wyróżniać, biznes musi posiadać strategię przewagi konkurencyjnej.
Osiągnięcie trwałej przewagi konkurencyjnej pozwala zwiększyć sprzedaż i zyski w firmie, a także wzmocnić jej wizerunek w oczach klienta. Strategia biznesowa zawiera w sobie bardzo ważny początkowy element tzn. analizę strategiczną, zarówno wnętrza firmy, jak i jej otoczenia (mikro oraz makro).
Biznesplan jako efekt końcowy planowania strategicznego powinien zostać starannie sporządzony jeszcze przed założeniem firmy. Jest on niezbędnym elementem w przypadku pozyskiwania dofinansowań/ funduszy na Twój biznes. Poza tym nie da się prowadzić firmy bez tak zwanej mapy, a Twoją mapą, w tym przypadku jest właśnie Twoja strategia biznesowa, rozpisana w Biznesplanie.
3.POZYSKAJ FUNDUSZE
Gdy już stworzyłaś strategię i rozpisałaś Biznesplan, śmiało możesz zwrócić się do podmiotów zewnętrznych o fundusze.
Pamiętaj, że plan na pozyskanie środków musisz mieć ułożony jeszcze przed oficjalnym zarejestrowaniem działalności. Niektóre dofinansowania wymaga np. bycia zarejestrowaną w urzędzie pracy.
4.ZAREJESTRUJ FIRMĘ
5.STRATEGIA TWOJEJ MARKI
Czym jest marka, pisałam już tutaj. Strategia marki ma na celu wyróżnienie jej na rynku i zapewnienie przewagi nad konkurencją. Strategia marki zakłada określenie, jak ma być postrzegana przez klientów. Z jakimi emocjami ma się kojarzyć, jak ma być pozycjonowana w świadomości klienta. Strategia marki odpowiada na pytanie: Dlaczego właśnie Twoją markę ma wybrać klient. Czyli po raz kolejny odpowiadasz sobie na pytanie: jak wygrać z konkurencją, aby klient sięgnął po Twój produkt, a nie konkurencji.
Strategię marki wykonaj jeszcze przed wprowadzeniem samej marki na rynek, po to, by wiedzieć, jak ją pokazywać klientom. Brak spójności w przekazie powoduje zawsze brak wiarygodności. Czyli na tym etapie musisz się zastanowić, jaki ma być wizerunek tego, co Tworzysz. Jak chcesz, aby kliencie mówili o Tobie (jeżeli Tworzysz markę osobistą), bądź o Twojej firmie.
6.STRATEGIA MARKETINGOWA
Dobierz swoje działania marketingowe na podstawie wcześniej wykonanych analiz i strategii biznesowej oraz strategii marki. To właśnie już na tamtym etapie określiłaś, kim jest Twój odbiorca, do kogo w ogóle kierujesz swoją ofertę.
W ramach działań marketingowych otwierasz stronę www, social media, tworzysz kontent na bloga itd. O samym marketingu i jego przykładowych działaniach, które możesz wykorzystać, dowiesz się wkrótce z kolejnego artykułu.
7. STRATEGIA KOMUNIKACJI MARKI
Strategia komunikacji marki to plan działania, który określa, jak firma będzie komunikować się z klientami w celu budowania i utrzymania pozytywnego wizerunku marki.
Efektem dobrze zaprojektowanej komunikacji jest to, że marka zostaje zapamiętana przez klienta, w sposób jak Ty chcesz, aby była zapamiętana. W strategii komunikacji uwzględnij jakich komunikatów powinnaś używać w określonych kanałach, z jaką częstotliwością i do jakich grup odbiorców. Tym się różni sama strategia marki od komunikacji marki. Sama strategia marki determinuje, jak wygląda strategia komunikacji.
PODSUMOWANIE W SKRÓCIE
A teraz podsumowując to wszystko prostszymi słowami, bo tak też się da (Choć wolałam, abyś najpierw zrozumiała pojęcia, które stoją za wszystkimi skrótami myślowymi, które tak często pojawiają się w sieci.):
2. Rozpisz, co chcesz osiągnąć, gdzie chcesz dojść ze swoim biznesem, na czym będziesz zarabiała, do kogo będziesz adresowała ofertę, z kim będziesz konkurowała i w jaki sposób osiągniesz cel, który sobie ustaliłaś.
3. Jak się da, to pozyskaj pieniądze (fundusze), które pomogą Ci się utrzymać, czy zainwestować w działania, które są niezbędne, by osiągnąć sukces.
4. Wybierz formę opodatkowania i zarejestruj firmę.
5. Ustal, jak chcesz, aby postrzegali Cię ludzie, Twoi klienci. Z czym masz im się kojarzyć. Co mają mówić o Twojej marce, o Twojej osobie po tym, jak wyjdziesz z pokoju? Profesjonalna? Tania? Zabawna? Buntownicza?
6. Rozpisz wszystkie działania, które pomogą Ci zrealizować cel, do którego dążysz. Gdzie Twój klient może Cię spotkać, by Cię poznać i Twój produkt? Na konferencjach? W sieci? Na stronie www? Social media? W SMS-ach? W aplikacji mobilnej? Jak będziesz przypominała mu o swojej ofercie?
7. Wykonaj całą identyfikację wizualną, logo, dobierz język, jakim będziesz zwracała się do klienta. Zastanów się, w jaki sposób będziesz komunikowała teraz to, co założyłaś, że ma o Tobie mówić klient. Chcesz, aby klient spostrzegał Twoją markę jako troskliwą — to, w jaki sposób mu to zakomunikujesz? Co będziesz musiała zrobić i powiedzieć, aby on właśnie tak o Tobie pomyślał? Jakiego języka, słów dobierzesz, aby myślał, że jesteś/ Twoja marka jest np. buntownikiem?
Pamiętaj: Budowa dochodowego biznesu to nie jest droga na skróty. Jeżeli tak do tego podchodzisz, to nigdy nie osiągniesz sukcesu. Aby utrzymać przewagę konkurencyjną — zawsze trzeba mieć plan.