fbpx

Sukces zaczyna się od Strategii 

Budujesz BIZNES czy budujesz MARKĘ?

Może złapałaś się sama na tym, że stosujesz powyższe pojęcia w zdaniach na przemiennie, albo użyłaś, któregoś z nich nie adekwatnie do tematu rozmowy. Spokojnie, jeżeli tak było, to nie jesteś jedyna. Bardzo dużo osób, nawet będąc już przedsiębiorcami, używa tych słów, nie do końca znając ich dokładne znaczenie. Żadna z nas nie dostaje słowniczka ani encyklopedii biznesowej na początku swojej drogi, więc po części możemy czuć się rozgrzeszone.

W tym artykule wytłumaczę  Ci różnice pomiędzy budowaniem biznesu a budowaniem marki. W następnym z kolei dokonam już głębszej analizy oraz rozróżnienia pomiędzy markę, markę produktu, oraz markę osobistą.

 

Jaka jest zatem różnica między biznesem a marką?

W uproszczeniu można powiedzieć, że biznes to handel mający przynieść zysk. Ja Tobie dam swój produkt/usługę, a Ty mi za to zapłać. Rozbudowując, jest to organizacja, nawet można powiedzieć struktura organizacyjna,  która wytwarza produkty bądź też usługi, w celu generowania zysków.  To przedsiębiorstwo, które strategicznie zarządza jakością, ceną, innowacyjnością, sposobem obsługi klienta.

Marka natomiast jest tym, w jaki sposób klienci odbierają Twoją firmę. To pewnego rodzaju obraz, który zostaje w głowie klienta i z którym kojarzy mu się Twoja firma.  Marka jest, ściśle mówiąc, wizerunkiem (przykład marka Pampers, produkowana przez firmę Procter & Gamble). Znajomość danej marki, zaufanie do niej, powoduje, że klient sięga po ten, a nie inny produkt.

I choć biznes i marka idą ze sobą w parze, to każde z nich skupia swoje działania na innych obszarach:

Biznes:

  • Biznes sam w sobie skupia się na sprzedaży, na generowaniu zysków. To jest dla niego najważniejszy cel do zrealizowania. Jako organizacja, która produkuje usługi bądź produkty, skupia całą swoją uwagę na sprzedaży, by ta, była jak najwyższa.
  • Biznes to budowanie organizacji, systemów, automatyzacji – wszystko, co sprzyja zwiększeniu rentowności, zmniejszeniu kosztów, większym zyskom.
  • Biznes to tworzenie, ulepszanie, wprowadzanie nowych produktów, usług – wszystko, co wpływa na rozwój.

 

Marka:

  • Zadaniem marki jest budowanie świadomości wśród coraz to większej ilości odbiorców. To z kolei przekłada się na klientów i sprzedaż. Budując markę, nie skupiasz się na ilości sprzedanych produktów, a na tym, ilu nowych klientów pozyskałaś, ile stałych klientów jest zaangażowanych w Twoją sprzedaż.
  • Budowanie marki to budowanie pozytywnego wizerunku Twojej firmy.
  • Markę nie interesuje jaki produkt sprzedaje Twój biznes i jak dobry on jest. Ją interesuje, jak Twój klient się czuje, kupując dany produkt.
  • Marka tworzy pozytywne relacje z klientami, ciągle ich angażując i zdobywając uwagę.

 

Co jest ważniejsze biznes czy marka? Oba są jednakowo ważne, bo każde ma swoje własne cele i zadania do wykonania. Gdyby nie biznes, nie byłoby produktów, technologii, ludzi, procesów – niczego, co przyczyniłoby się do zarabiania. Gdyby nie marka, Twój biznes by nie wyróżniał się, nie utrzymywał przewagi konkurencyjnej, a tym samym by nie sprzedawał.

Firmy muszą mieć świadomość, że tworzą coś więcej niż tylko produkt na półce. Tworzą również sposób bycia.

Kiedyś wystarczyło postawić jeden sklep na odludziu i każdy tam kupował. Nie było takiej konkurencji. „Przecież produkt sam się obroni” – pomyślisz. Niestety nie, teraz to już nie wystarczy. Nie wystarczy bycie anonimowym i pewność, że ktoś zakupi od Ciebie produkt.  W dobie dzisiejszej konkurencyjności, należy się wyróżniać i utrzymywać przewagę konkurencyjną. I to właśnie robi Twoja marka. To dzięki wyróżniającej się marce, tego, co zostaje w głowie klienta po interakcji z nią, Twój biznes może osiągać zaplanowane cele i zyski. Silna marka ułatwia sprzedaż, daje wysokie marże, pomaga wygrać z konkurencją. Marka sama w sobie jest potężną siłą biznesu.  

 

Kiedy umawiasz się z kimś na randkę i opisujesz siebie w samych superlatywach – to jest reklama. Na jednego ten trik zadziała, na innego nie.

Kiedy umawiasz się na randkę i mówisz wybranej osobie, dlaczego właśnie ją wybrałaś, dlaczego ona powinna się z Tobą spotykać i jak będzie się czuła przy Tobie – to jest marketing.

Kiedy umawiasz się na randkę z osobą, która słyszała o Tobie wiele dobrego od innych osób i w sumie to sama nalegała na tę randkę – to jest właśnie MARKA.   

 

 Nie da się uzyskiwać pożądanych przychodów w biznesie, tylko na bazie jednej reklamy. By zapewnić sobie w biznesie stałe przychody, wiernych klientów, należy zbudować markę i poświęcić jej na to czas. Dlatego są to działania strategiczne. Zarówno biznes, jak i markę trzeba budować z głową. Budowanie marki to nie zakup reklamy na social media, czy w Google. By stworzyć prawdziwą markę, należy dokonać analiz, zbudować proces zajmowania miejsca w świadomości konsumenta oraz dobrać odpowiednie narzędzia do komunikacji.

Czy można prowadzić biznes bez marki? Można, oczywiście, że tak. Bo marka rodzi się, dopiero wtedy, gdy zaczyna istnieć w głowach konsumentów. Wcześniej jest to tylko produkt/usługa wytworzona przez daną firmę. Musisz zapamiętać jedno, że aby sprzedawać, należy utrzymywać przewagę konkurencyjną. A silna marka jest zawsze jednym ze źródeł przewagi konkurencyjnej. Dlatego, budując biznes, nie zapomnij o budowaniu marki. Skupiając się natomiast na budowaniu marki, nie zapominaj o budowaniu biznesu. 

Twórz prężnie działającą organizację oraz pozytywny wizerunek w oczach swoich odbiorców. 

 

 

Udostępnij:

Facebook
LinkedIn

Social Media

Najpopularniejsze

Najnowsze wiadomości

Zapisz się na Newsletter

Comiesięczne nowinki, informację i wiedza ze świata biznesu.